Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

A kard útja

2009.12.01


Tradicionális háttér: a kard útja

A kempoban japán kardot: katanát használunk, gyakorláshoz ennek fa változatát: bokkent (boku - fa, ken - kard). A katana használatáról Japánban, a szamurájokról, akik felszerelésének része volt, sokat lehet olvasni a szakirodalomban. A katana pengéje (to) 60 cm hosszú, egy hüvellyel (saya), egy markolattal (tsuka) és egy kézvédővel (tsuba) rendelkezik. A bokken általában 1,05 cm hosszú, keményfából készül, katana másolata, halálos fegyver lehet, veszélytelenebb változata a könnyebb bambuszcsíkokból készült shinai.


Főbb stílusok: kenjutsu – iaijutsu (az eredeti kardvívás, illetve kardrántás), kendo (küzdelmi gyakorlatok, versenysport), iaido (formagyakorlatok, kardhúzás technikái), battodo (kardhúzásból történő vágás), shinkendo (a kardvívás egyesített technikái).

A kard a kempoban

A kard a zen bu kan kempoba 1996-97 környékén került be Harnos Imre és Lévai László révén. A vizsgaanyagban szereplő gyakorlatok a shinkendo rendszerére vezethetők vissza, mivel azonban a stílusalapító Obata nem engedélyezte a használatukat, ezért némiképpen átalakításra kerültek, ez tanulhatják ma a kempokák.
A zen bu kan kempo utcai önvédelmi rendszerébe a kardhasználat mint a fegyelmezett mozgás megtanulásának eszköze illik bele.

Technikák
(a kempo vizsgaanyagban szereplő címszavak magyarázata)

Alaptechnikák ismerete (a kard használatának alapvető ismerete, alapállások, vágások, védések)

Állás karddal: sarkak összeérnek, a lábfejek 35 fokban, egyenes hát, kard a jobb oldalon, hüvelykujj a markolatvédőn.
Meghajlás a kardnak álló helyzetben: a jobb kéz tartja a markolatot, a bal a tok végét, a kard vízszintesen a szem előtt, a meghajlás derékból 15 fokban, a kard mozdulatlan.
Meghajlás térdelő helyzetben: seiza ülés (először bal, majd jobb), a kard párhuzamos a lábbal, a kézvédő a jobb térd vonalánál 30 cm-re a lábtól, a penge befelé néz, bal kéz indít, majd jobb, meghajlás a földtől kb. 15 cm-ig.
Kardrántás (batto): bal hüvelykujjal lazítsuk ki a tokból, egyenesen húzzuk ki.
Kard eltétele (noto): a balkéz átfogja a kardtokot, az eltételt a penge fele és a hegytől való egyharmad távolság között kezdjük, a fegyvert végigcsúsztatva a bal kézen becsúsztatjuk a kardtokba.
Vértelenítés (chiburi): jodan – három számolásra: fej mellett felszúrunk, szem elé, (hátralépéssel) testvonalig, chudan – jobb láb elől, egy számolásra testvonalig hátralépés nélkül, gedan – bal láb elől, hátraszökkenéssel testvonalig.
Alapállás: a lábak között kb. 45 cm.
Tartások: jodan gamae (kard a fej felett vízszintesen), chudan gamae (kard hegye az ellenfél torkára néz, eltartva a testtől), gedan gamae, kasumi gamae (fej mellett a kard, hegye lefele-előre néz), waki gamae (test mellett a kard), yoko gamae, hasso no gamae (fej mellett, a kard hegye felfele néz).

Bemelegítés a különböző alapvágások segítségével, folyamatosan és ismételve:

 vízszintes vágás balról jobbra
 vízszintes vágás jobbról balra
 haránt irányú vágás balról jobbra felfelé
 haránt irányú vágás jobbról balra lefelé
 haránt irányú vágás balról jobbra lefelé
 haránt irányú vágás jobbról balra felfelé


Vágás variációs formagyakorlat I.:

 Alapállásból jobb támadóállásba lépve egykezes vízszintes vágás balról jobbra a kar a test vonaláig megy (nem oldalra) – kard hegye a vállal szemben;
 bal láb bal támadóállásba csúszik és haránt vágás balról jobbra lefelé;
 jobb hátsó támadóállás középtartás, vértelenítés (nem kell hátralépni, a kard a test vonaláig megy, nem oldalra);
 eltétel (bal oldalon, a kard hátrafelé néz), vissza alapállásba.


Vágás variációs formagyakorlat II.:

 Alapállásból jobb támadóállásba lépve haránt vágás jobbról balra lefelé (jodan chiburi pozícióban fogunk rá a bal kezünkkel is a kardra);
 bal láb bal támadóállásba csúszik és haránt vágás balról jobbra lefelé;
 jobb hátsó támadóállás középtartás, vértelenítés;
 eltétel, vissza alapállásba.

Vágás variációs formagyakorlat III.:

 Alapállásból jobb támadóállásba lépve haránt vágás balról jobbra felfelé;
 bal láb bal támadóállásba csúszik és haránt vágás balról jobbra lefelé;
 jobb hátsó támadóállás középtartás, vértelenítés (chudan chiburi, lépés nem történik, egy mozdulattal vértelenítés);
 eltétel, vissza alapállásba.

Vágás variációs formagyakorlat IV.:

 Alapállásból bal támadóállásba lépve haránt vágás egy kézzel balról jobbra lefelé;
 jobb láb jobb támadóállásba csúszik és haránt vágás jobbról balra lefelé;
 jobb hátsó támadóállás középtartás, vértelenítés;
 eltétel, vissza alapállásba.

Vágás variációs formagyakorlat V.:

 Alapállásból bal támadóállásba, de hátrafelé csúszik a láb, majd jobb kézzel szúrás előre;
 jobb láb jobb támadóállásba csúszik és haránt vágás jobbról balra lefelé;
 jobb hátsó támadóállás középtartás, vértelenítés;
 eltétel, vissza alapállásba.

A formagyakorlatok végrehajtási módjai:
 statikusan számolásra, első kettő jodan, többi chudan chiburi – ez esetben vágás előtti jodan gamae-nél mindig elől jön vissza a kard.
 folyamatosan gedan chiburival – ez esetben a III. gyakorlat kivételével mindig körkörösen folyamatosan jön vissza a kard.
 folyamatosan, az első mozdulatok után felső vágás, harántvágás (ezt követi majd a befejező harántvágás)
 mint az előbb, csak 180 fokos fordulattal


A kard újta a vizsgaanyagon túl

A zen bu kan kempo vizsgaanyagban alaptechnikák (vágások, védések, állások, vértelenítések, kard eltétele) és formagyakorlatokként alapvető kardrántásból történő vágások szerepelnek. Ezek az alapok! A kard útja természetesen tovább vezet: (bonyolultabb) formagyakorlatok, páros gyakorlatok, vágás gyakorlatok célpontra.

Nyolcvágás formagyakorlat

1. Alapállás, majd kilépés migi chudan gamae-ba, sasszéval szúrás
2. Sasszé hátra, migi chudan gamae, felállás bal oldalsó vágáshoz, bal (balról jobbra) oldalsó vágás testvonalig
3. Felállás jobb (jobbról balra) vágáshoz alulról felfele (kard a test mellett) bal láb elől, vágás
4. Bal láb elől, jodan gamae, bal harántvágás
5. Felállás jobb oldalsó vágáshoz bal láb elől, vágás
6. Felállás bal vágáshoz alulról felfele jobb láb elől, vágás
7. Jobb jodan gamae, harántvágás
8. Terpesz jodan gamae (körbehozni a kardot előtte), egyenes vágás, jobb láb előre lép chudan gamae

Feketeöves formagyakorlat

1. Alapállás, guggolás, felállás
2. Jobb láb kilép terpeszbe kardkihúzás a test mellé, majd kard leenged a térd vonaláig
3. Bal láb felzár jobb mellé, chudan gamae, bal láb előre lép jodan gamae (mély)
4. Bal láb zár, majd kilép ferde zkd dachi jobb harántvágás (bal láb fele)
5. Bal harántvágás (jobb fele) hátralépéssel
6. Bal láb hátratérdel, felső védés
7. Bal waki gamae
8. Térdelésből bal vágás lentről felfelé közben bal láb 45 fokot balra mozdul
9. Felállás jobb láb előre lép, szúrás
10. Bal láb hátrazár a jobbhoz, jodan gamae, egyenes vágás
12. Chudan gamae egymás mellett a két láb
13. Jodan chiburi
14. Eltétel lábcserével

Párosgyakorlatok

egyenes vágás – felső védés, bal láb körbemegy a jobb mögé, harántvágás
szúrás gyomorra – középső védés, visszatámadás
szúrás fejre – blokk bal oldalra, visszatámadás
szúrás fejre – blokk jobb oldalra, visszatámadás